در مورد بلوک سبک، بتن مگر و وزن مخصوص بتن چه می‌دانید؟
نوشته شده توسط : الهام چرخنده

بلوک سبک

بلوک سبک انواع خاصی از بلوک‌ها هستند که در شرایط دما و فشار خاصی تولید می‌شوند و متخلخل هستند. این تخلخل باعث سبکی وزن و عایق بودن بلوک‌های سبک می‌شود. مواد تشکیل دهنده بلوک سبک عبارت است از آب، سیمان، ریزدانه‌ها و پوکه‌ها؛ که با تغییر این ترکیب انواع بلوک‌های سبک به دست می‌آید.

انواع بلوک‌های سبک عبارتند از: بلوک سبک لیپر که از گرانول پرلیت صنعتی و پوکه اسکوریا ساخته می‌شود و از آن‌ها در ساخت دیوارهای غیرسازه‌ای استفاده می‌شود؛ بلوک سبک فوم دار که از کف فوم ساخته می‌شود و در وسط آن فوم قرار دارد و از آن‌ها در ساخت دیوارهای پارتیشن یا به عنوان پرکننده سقف و دیوار استفاده می‌شود؛ بلوک هبلکس که معروف‌ترین بلوک سبک است مقاومت بسیار بالایی دارد و عایق خوبی در برابر حرارت و صوت است؛

 بلوک‌های بتنی سبک متخلخل که از فوم بتن یا بتن سبک سلولی ساخته می‌شوند و علاوه بر سبک بودن و عایق بودن، دوست دار محیط زیست نیز هستند؛ بلوک سبک لیکا که از پوکه‌های سبک صنعتی ساخته می‌شوند و از آن‌ها در ساخت دیوار خارجی، پارتیشن، نما و سقف بتنی استفاده می‌شود؛ و بلوک‌های سبک گازی، بلوک سه جداره و بلوک سبک کام و زبانه دار.

بتن مگر

بتن مگر یکی از انواع جدید بتن است و انقلابی را در صنعت به وجود آورده است. ترکیبات این بتن همانند بتن معمولی است، با این تفاوت که میزان سیمان آن کاهش یافته و جای خود را به آب بیشتر داده است. در نتیجه‌ی افزایش میزان آب در بتن مگر، روانی آن افزایش یافته و این امر نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

از مزایای بتن مگر می‌توان به تراز کردن فونداسیون، افزایش مقاومت در زمین‌هایی که مقاومت آن چنانی ندارند و جلوگیری از نفوذ حشرات به فونداسیون اشاره کرد. از بتن مگر هم چنین برای ساخت جاده‌ها و راه‌ها می‌توان استفاده کرد و از آن به عنوان یک زیرساز در پایین‌ترین لایه استفاده کرد.

از دلایل استفاده از بتن مگر در لایه‌ی اول فونداسیون می‌توان به این موارد اشاره کرد: از ورود خاک به بتن تازه جلوگیری می‌کند، در اثر جذب آب موجود در بتن توسط خاک بتن پوک نمی‌شود، بستر خاک را تراز و همگن می‌کند و آن را برای اجرای فونداسیون آماده می‌سازد، کف فونداسیون را رگلاژ می‌کن و بساس آرماتوربندی را ایجاد می‌کند، فضاهای خالی موجود در پی را پر می‌کند، در زمین‌هایی که استحکام کافی ندارند باعث مستحکم سازی بستر ساختمان می‌شود، از ورود حشرات و جانوران موذی به درون بتن جلوگیری می‌کند و در نهایت به پوشش‌های پلاستیکی و لایه‌های عایق نیازی ندارد.

وزن مخصوص بتن

چگالی سنگدانه‌های استفاده شده در بتن، وزن مخصوص آن را مشخص می کند. بر اساس وزن مخصوص بتن آن‌ها را به سه دسته‌ی بتن سبک، بتن معمولی و بتن سنگین تقسیم می‌کنند. اگر در بتن از سنگدانه‌های سبک استفاده شود و وزن آن کمتر از 1800 کیلوگرم بر مترمکعب باشد، به آن بتن سبک می‌گویند. که خود بتن‌های سبک هم به سه دسته‌ی بتن سبک دانه، بتن اسفنجی و بتن فاقد ریزدانه تقسیم می‌شوند.

وزن مخصوص بتن معمولی نیز چیزی بین 2200 تا 2600 کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد و از آن در ساخت انواع پل، تونل، تیر و ستون و غیره استفاده می‌شود. در طرح اختلاط بتن‌های سنگین هم از سنگدانه‌های سنگین و هم از سرب و آهن استفاده می‌شود و وزن مخصوص آن‌ها حدود 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب است. از بتن‌های سنگین برای مصارف خاصی مانند ساختن نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود؛ چرا که ای بتن‌ها مانع عبور تشعشعات هسته‌ای می‌شوند.

 





:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: